Новини

Подальший шлях української митниці

178151

Мінфін завершив роботу над проектом Плану дій щодо реформування митниці. Зроблено важливий крок, але чи у правильному напрямку ми рухаємося?

Експерт з правових питань “CASE Україна”, який координує митну тематику в Реанімаційному пакеті реформ Андрій Саварець вважає, що цінність будь-якої реформи полягає у її здатності завершитися – досягненням поставлених цілей або ж зайде у глухий кут.

Питання, які потребують відповіді, для вдалого впровадження реформ:

1) Головне запитання, яке турбує бізнес, громадян та самих митників, – питання відповідальності за прийняті рішення. Особливо за рішення неправомірні.

2) Пропозиція, яка вироблена експертами та знайшла підтримку й у Мінфіні,полягає у тому, що обсяг та форми митного контролю повинні генеруватисяАвтоматизованої системою аналізу та управління ризиками. Ця норма й такзакріплена у Митному кодексіпроте потребує певних змін.

3) інспектор митниці повинен нести відповідальність за рішення, прийняті на власний розсуд, зокрема про самостійне визначення обсягу й застосуванні додаткових форм митного контролю.

4) інспектор митниці не повинен нести відповідальність за незастосування додаткових форм митного контролю у разі подальшого виявлення порушення митних правил, якщо такі форми митного контролю не були згенеровані Автоматизованої системою.

5) Страховий фонд формуватиметься за рахунок відрахувань з заробітної плати митника. Кошти, накопичені у страховому фонді, будуть використовуватися для покриття страхового випадку – нанесення неправомірними діями інспектора митниці шкоди суб’єкту.

6) Один з варіантів підвищення заробітних плат, як й у цілому врегулювання правового статусу інспектора митниці, – це висновок працівників митниці з-під дії Закону України “Про державну службу” й введення індивідуальних контрактів між митницею та працівником, які передбачатимуть чіткі права, обов’язки, підстави для припинення й / або розірвання контракту.

7) Окреме питання, яке має бути відображене у плані дій (й у цілому у об’єктивній реальності), – протидія схемам незаконного ввезення товарів на митну територію. яку митницю ми хочемо бачити? Це буде фіскальний орган, сервісний або орган економічної безпеки? Або ж слід збалансувати роботу митниці за всіма трьома напрямками?
І власне, яким буде об’єктивне відображення митниці?

Прагнення Мінфіну, на думку Андрія Саванца, створити більш-менш керовану митну структуру. Але корінь проблеми не у цьому. Адже перш за все треба бути чесними перед самим собою й визнати – митниця не може ефективно розвиватися у рамках фіскальної служби. Існувати може, а розвиватися ні!

Докладніше читайте у статті Андрія Саварця для “Дзеркала тижня“.

Червень 16, 2017