Новини

Створення фінполіції – перезавантаження податкової у грузинському стилі

98760

В Україні можуть ліквідувати податкову міліцію. На її місце повинна прийти фінансова поліція. Чого більше в можливих змінах – позитиву чи негативу, в ефірі радіостанції Голос Столиці проаналізував економіст Центру соціально-економічних досліджень CASE Україна Володимир Дубровський.

Що означатиме на практиці ліквідація податкової міліції й створення фінансової поліції? Щось зміниться, окрім назви?

— Має відбутися перезавантаження цього органу. Це не просто перейменування, як багато хто думає. Змінюється його функції і найголовніше, що під ці функції будуть набиратися нові люди, за конкурсом, можливо, якась частина тих, хто зараз в цьому органі теж може туди піти, але я сподіваюсь, що це буде справжнє перезавантаження в такому… грузинському стилі.

Як зміниться функціонал?

— Побачимо, що зрештою буде прийнято ВР, але за задумкою авторів цього закону, він має змінити ці повноваження з такого силового супроводу податкової на аналітичний. Тобто більше завданням буде аналіз, і далі вже будуть силові органи вживати якихось заходів.

А може, просто треба було розширити повноваження податкової міліції, змінити її функціонал?

— Найголовніше, що вона не буде підпорядковуватися керівництву податкової. Розумієте, це свого часу створювався такий каральний орган, це 20 років тому, під керівництвом Миколи Азарова, який був підпорядкований безпосередньо президенту, у якого бонуси рахувалися від штрафів та пені. І в такому органі, логічно, був силовий підрозділ, що підкорявся голові цього органу. А йдеться про те, що ці функції мають бути розділені. Податкова служба, як вона зараз називається, має бути службою, тобто вона має обслуговувати. А оці функції аналізу якихось великих зловживань, виявлення великих зловживань, і боротьби з ними, мають виконуватися окремо, і для цього не треба бути підпорядкованими голові податкової служби.

Які повноваження повинні мати фінансові поліцейські?

— Загальний підхід, до речі, окрім України, я ще головний експерт групи податкова реформа РПР. От наш підхід, як групи, це те що має бути зменшена можливість вирішувати питання на власний розсуд. Тобто мають бути чітко окреслені рамки, чіткі критерії, засновані на аналізі ризиків, і критерії мають працювати за принципом так або ні. Тобто не має бути можливості, наприклад, вирішити — йти до того чи іншого підприємця з перевіркою, чи не йти. Бо якщо буде можливість вирішувати такі речі, то звісно будуть ті, до яких не прийдуть ніколи, а будуть ті, до яких будуть ходити щодня, поки вони свій бізнес не віддадуть за копійки тому, хто його замовив. От це найголовніше, чого мають бути позбавлені ці підрозділи. Зрозуміло, це неможливо досягти на 100%, але чим менше буде можливості приймати рішення і вирішувати питання, тим менше буде у нас корупції і зловживань.

Законопроект передбачає запровадження єдиного, публічного реєстру відшкодування ПДВ замість двох. Що це дасть підприємцям?

— Це трошки два різних законопроекти. Той, про який ви кажете, про реєстри ПДВ, це законопроект про зміни до Податкового кодексу, який передбачає, окрім цього, ще багато цікавих речей, але я вважаю, що відшкодування ПДВ є одним з найбільш важливих, там не тільки прозоре відшкодування ПДВ, бо відшкодування ПДВ у нас з часів Азарова було прерогативою корупціонерів, тобто якщо Азаров вважав, що ПДВ повертати — це пільга, то за його виконання треба було сплачувати якийсь відкат, і з тих часів у нас майже ніхто не міг повернути ПДВ без відкату, якщо тільки це не були якісь особи, наближені до влади. Так от, саме з цією практикою цей законопроект має покінчити. А інше, що він має покінчити, то це взагалі з такими суцільними перевірками ПДВ, з відміною податкового кредиту, який вже сплачено за сьогоднішніми правилами роботи системи ПДВ-рахунків, і відтак адміністрування ПДВ, якщо вдасться втілити в життя все, що там написано, має стати дійсно прозорим. Якщо там будуть якісь порушення, то  їх буде легко відстежити, бо буде єдиний реєстр, цей реєстр має бути онлайн, і відшкодування має відбуватися в порядку черги — тобто, хто перший дав на відшкодування, той перший має отримати. Якщо цей порядок порушується, це буде видно.

А що лишиться у ДФС? Може вона виявиться в такому випадку непотрібною і її треба розформувати?

—  Ні, в жодній країні, на жаль, не вдалося розформувати фіскальну службу, бо все ж таки люди далеко не завжди сплачують податки добровільно. Але найпершою функцією має бути допомога платникові в тому, щоб він своєчасно все сплатив на той рахунок, на який потрібно, це повністю протилежно тому, що зараз роблять податківці. А друге, це має бути ухилення від сплати податків, бо дійсно є зловмисники, які так роблять, єдине що ми вважаємо, що реформа податкової служби не зможе відбутися повною мірою, якщо не відбудеться реформа самої податкової системи. З тим набором податків, які ми зараз маємо, і з тими законами, які ми зараз маємо, є дуже великий ризик перетворення нової податкової служби на якийсь реплікант старої. Критично важливо тут формування оподаткування підприємств, перехід від оподаткування прибутку, який є примарною величною нарахованою, до оподаткування виведеного капіталу, тобто оподаткування операцій з виведення дивідендів, або деяких прирівняних платежів, які теж можна легко ідентифікувати.

Грудень 8, 2016