Міжнародна торгівля та СОТ

Торгуємо по-новому: за півроку наш експорт скоротився на 11%

ekspres

Виконавчий директор CASE Україна Дмитро Боярчук розповів газеті “Експрес” про скорочення експорту та пошуки нових ринків для українських виробників.

- Український експорт скоротився на 11%. Це сталося через втрату російського ринку чи були також інші причини?

– У першому півріччі експорт наших товарів становив 16,62 мільярда доларів, імпорт — 17,3 мільярда, — каже Дмитро Боярчук, виконавчий директор Центру соціально-економічних досліджень CASE Ukraine. — Від’ємне сальдо зовнішньої торгівлі становило 683 мільйони доларів. Справді, значною проблемою для наших експортерів стало закриття російського ринку збуту. Однак цей фактор для нас уже не є вирішальним. Скорочення експорту пов’язане також із тим, що на окупованих територіях не дуже вдається щось робити. Це відіграє свою негативну роль. Але поступово ми будемо виходити на інші ринки й нарощувати поставки.

- На яких ринках, крім російського, обсяги нашого експорту знизилися?

– Згідно з даними Держстату, найбільше падіння експорту до Ірану (на 37%), Казахстану (на 45,5%), Кореї (на 50%), Саудівської Аравії (на 41%), США (на 33%), Туреччини (на 32%), Китаю (на 25%), Швейцарії (на 22%) та Японії (на 25,5%).

- Яка сьогодні частка нашого експорту до РФ?

– Нині частка Росії в нашому експорті становить лише 7 — 8%, раніше була близько 25%.

- Чи перекриваємо ми втрати від експорту до цієї країни?

– Сповна – ні, але приблизно з квітня в нас почалося відновлення зростання експорту на європейські ринки. І це тішить. Перекрити одразу наші втрати не вдасться, бо йдеться про розрив економічних зв’язків. Слід зазначити, що в самій Росії економіка нині також у дуже скрутному становищі. Її імпорт до України скоротився на 42,4%.

- На які ринки будемо виходити?

– Рухаємося в різних напрямках. Нам дуже вигідно торгувати не лише в Європі, куди потрапити нашим товарам дуже важко. Простіший шлях, але також дуже вигідний – піти на ринки Африки, Азії. Ми намагаємося потрапити скрізь. Тепер уклали контракти з Індонезією. Продаємо за кордон здебільшого метали, руду, агропродукцію. Перспективи нарощування поставок їх залежать насамперед від того, що відбувається на цих ринках. Ситуація з нашою сільгосппродукцією непогана – ми розширюємо свою присутність. Щодо металів, руди, то, по-перше, сам ринок цих товарів у ненайкращому стані. Він у певний період поліпшується, у певний – погіршується. По-друге, наша конкурентоспроможність на ринку металів трохи поступається, бо ми виробляємо й продаємо напівфабрикати, тобто наші товари купують, а потім переробляють. Хотілося б, щоб ми продавали більше продукції з доданою вартістю. У подальшому, думаю, буде відбуватися нарощування нашого експорту. Український бізнес шукатиме нові можливості для постачання, але на це потрібен час.

Вересень 3, 2016